درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:, :: 22:10 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

حمید رحیمی قهرمان بوکس افغانستان

حمید رحیمی برحریف تانزانیائی اش پیروز شد
 
حمید رحیمی مشتزن نامدار افغانستان  در مسابقه ئیکه  بتاریخ 30.10.2012 تحت نام مبارزه بخاطر صلح  در شهر کابل دایر شد . بر حریف تانزانیائی اش غالب گردید . رحیمی توانست  سعید  ام بیلوا  مشتزن تانزانیائی را در روند هفتم از پا درآورد  وکمر بند صلح  اتحادیه جهانی دبلیو بی او را از ان خود سازد
با انجام این مسابقه در ورزش بوکس افغانستان صفحه جدیدی گشوده شد ، اولین مسابقه حرفوی بوکس در افغانستان و پیروزی ورزشکار افغانستان
افغان یورو سپورت ( کمیته ورزشی افغانها در اروپا) این موفقعیت بزرگ را به حمید رحیمی ، فامیل محترم رحیمی ، تیم کاری  حمید رحیمی همه ورزشکاران وملت قهرمان افغانستان از صمیم قلب تبریک ومبارک باد میگوید
 
 
نعمت اله زمانی10.09.2012 جرمنی
حمید رحیمی مشتزن حرفوی افغان مقیم آلمان دارنده لقب قهرمانی جهانی بوکس از اتحادیه دبلیو بی یو قرار است بتاریخ 30 ماه اکتوبر 2012 درمقابل حریف اش(سعید  ام بیلوا ) ازکشور تانزانیا داخل رنگ بوکس شود
این مسابقه به اساس خواست حمید رحیمی  در شهر کابل برگزار خواهد شد . تدابیر لازم برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقه  از ماه ها قبل توسط تیم کاری حمید رحیمی در هماهنگی با مسوولین مربوط بخش ورزش کشور (کمیته ملی المپیک وفدراسیون بوکس افغانستان) و ادارات امنیتی مربوط ، اتخاذ گردیده است
WBU & WBO( اولین مسابقه حرفوی بوکس به سطح جهانی تحت نظر اتحادیه های جهانی بوکس ( دبلیو بی یو  و دبلیو بی او
تحت نام مبارزه بخاطر صلح در شهر کابل برگزار میگردد
به اساس قوانین بوکس حرفوی  دارندگان القاب قهرمانی ویا دارندگان کمربند های قهرمانی مجبور استند در هر 9 ماه یکبار از موقف خود باانجام مسابقه ئی  که به اساس موافقه بوکسران مربوط صورت میپزید دفاع نمایند
مسابقه ئی که در کابل دایر میگردد  ، حمید رحیمی از لقب قهرمانی جهانی که بتاریخ 24 ماه فبروری 2012  بدست اورده  دفاع  می نماید . همچنان اتحادیه دبلیو بی او  که یکی از نامدار ترین اتحادیه های بوکس در سطح جهان  بشمار میرود  وعده سپرده که  برای برنده این مسابقه کمر بند خاصی را بنام صلح  اهدا خواهد نمود. باید متذکر شد که کمربند صلح  صرف برای ورزشکارانی در نظر گرفته شده که در کشور های جنگ زده مسابقه می نمایند
قرار است جریان این مسابقه توسط تلویزیون های  بعضی از کشور های اروپائی ، امریکائی وافغانی تحت پوشش قرار گیرد

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به حمید رحیمی مدال عالی غازی میر مسجدی خان را تفویض کرد
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به حمید رحیمی قهرمان  جهانی بوکس (WBU) مدال عالی غازی میر مسجدی خان را تفویض نمود.


در مراسمی که قبل از ظهر امروز 07.03.0212در ارگ انجام شد، حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان مدال عالی غازی میر مسجدی خان را به منظور تقدیرموصوف که کمربند قهرمانی را از اتحادیه جهانی WBUبوکس به کشور به ارمغان آورده است، تفویض نمود.

رئیس جمهور کشور ضمن قدردانی و تمجید از حمید رحیمی برای موصوف آرزوی موفقیت و کسب افتخارات بیشتر برای افغانستان گردید.

آخرین ارقام در مورد حمید رحیمی قهرمان جهانی بوکس
 
 

 
ترتیب کننده : نعمت اله زمانی با استفاده از منابع خارجی04.04.2012
حمید رحیمی بوکسر حرفوی افغانی مقیم جرمنی بتاریخ 24.02.2012 بعد از پیروزی بر ورزشکار بیلاروسی لقب قهرمانی جهانی بوکس را از اتحادیه دبلیو بی یوWBU بدست آورد.
رحیمی اولین کمربند قهرمانی را با مغلوب نمودن ورزشکار آلمانی در ماه جون 2010 از اتحادیه جی بی سیGBC درسطح بین المللی ودر دومین کمر بند قهرمانی را با شگست دادن بوکسر گرجستانی در ماه اگست2010  از اتحادیه پی ای بی ایPABA در سطح آسیا بدست آورده است .
به اساس آخرین آمار ارئه شده :
حمید رحیمی 28 ساله متولد 12.09.1983 شهر کابل
محل زندگی فعلی   ـ شهر هامبورک جرمنی
وزن ـ 72 کیلوگرام ( وزن متوسط)
قد ـ   181 سانتی متر
از سال 2007 در کشور جرمنی بشکل حرفوی بوکس می نماید.
از جمله 1274 بوکسر حرفوی وزن متوسط در سطح جهان درمقام 156 قرار دارد
از جمله 55 بوکسر حرفوی وزن متوسط در کشور جرمنی با داشتن 39 امتیاز در مقام هفتم قراردارد
در افغانستان به حیث اولین بوکسر حرفوی واولین قهرمان جهانی بوکس مقام اول
رحیمی الی ماه فیبروری 2012( 21 )بار به شکل حرفوی مسابقه نموده که یک بار شکست خورد ه و20بار برحریفانش غالب گردیده که 9 بار حریفانش را باضربه فنی مغلوب نموده است.
منیجر افغانی  (مدیر)  حمید رحیمی ـ آقای سمع سحاب
منیجر آلمانی ـ حمید رحیمی ـ آقای کرستوف هاوه کمپ

حمید رحیمی قهرمان جهانی بوکس وارد کابل شد
 
 
بنابر دعوت ریاست المپیک و فدراسیون بوکس افغانستان حمید رحیمی بوکسر حرفوی افغانی مقیم جرمنی که بتاریخ 24.02.2012 با شکست دادن حریف بیلاروسی اش لقب قهرمان جهانی بوکس رااز اتحادیه دبلیو بی یو بدست آورد ، عازم کابل شد.
رحیمی امروز 03.03.2012 ساعت 7:30 به وقت افغانستان به میدان هوائی کابل مواصلت ورزید.
در میدان هوائی کابل از حمید رحیمی ومنیجر افغانی ان آقای سمع سحاب ، محمد حنیف معاون المپیک ، داده محمد اختری رئیس فدراسیون بوکس ، استاد صلاح الدین صدیقی ، حاجی غفور رغبت ، فیض محمد کارمند ،رستم کارمند و نثار احمد قاریزاده از سابقداران وقهرمانان ورزش بوکس افغانستان ، اعضای هیأت رهبری فدراسیون بوکس عدئی از ورزشکاران اعم ازخانمها وآقایان ، نماینده پارلمان افغانستان وعدئی از هموطنان ورزش دوست ما ، مورد استقبال گرم و پرشور قرار گرفتند.

 
رحیمی ساعت 2 بعد از ظهر به وقت افغانستان به ریاست المپیک افغانستان تشریف برده با رئیس المپیک افغانستان محترم دگر جنرال محمد ظاهر اغبر ، هیأت رهبری کمیته وملی المپیک وتربیت بدنی افغانستان ، هیأت رهبری فدراسیون های مختلف و ورزشکاران قهرمان افغانستان ملاقات نموده متعاقباً رحمیی در یک کنفرانس مطبوعاتی سهم گرفته وبه سوالات ژورنالیستان پاسخ گفتند.
هدف سفر حمید رحیمی بکابل ،تقدیم نمودن افتخاریکه وی درطی سال ها تلاش وعرق ریزی بنام وطن زاد گاه اش افغانستان کمائی نموده است ، به وطندارانش میباشد.
رحیمی میگوید دو آرزوی بزرگ داشتم یکی آن کسب مقام قهر مانی جهانی که به دعای مردم افغانستان آنرا بدست اوردم آرزوی دومی من این است که روزی بتوانم یکی از مسابقاتم را در سطح جهانی در داخل افغانستان انجام دهم.
سمع سحاب منیجر آقای رحیمی قبل از سفر به کابل به افغان یورو سپورت گفت که حین سفر به کابل یک بار دیگر در رابطه به انجام یکی از مسابقات رحیمی به سطح جهانی در شهر کابل با مسوولین مربوط گفتگو خواهد نمود.
درررابطه به مسابقه رحیمی در شهر کابل دو موضوع عمده فرا را موجود است : اول حاضر شدن بوکسر خارجی برای انجام مسابقه در داخل افغانستان ، دوم برقراری امنیت مسابقه توسط قوای امنیتی افغانستان.



 

اولین طیاره در افغانستان توسط یک جوان با استعداد هزاره ساخته شد

اولین طیاره در افغانستان توسط یک جوان با استعداد هزاره ساخته شد

  : تاریخ انتشار

۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۵ میزان

  •  
  •  
  •  
  •  

کد مطلب : ۱۰۵۵

مومن زاده جاغوری

 

قرار بود که آقای ذاکر حسین امروز طیاره ساخته شده خویش را در غجور ولسوالی جاغوری به نمایش بگذارد بخاطر بعضی مشکلات به تعویق افتاده است . قرار است روز پنجشنبه همین هفته در هوای صاف جاغوری به پرواز آغاز نموده وشکوه معظمت جاغوری و جاغوری ها را به نمایش بگذارد...

 

پیشرفت هر ملتی در سایه تداوم ورشد افراد آن ملیت میسر است ملتی امروز می تواند سرفرازباشد که از آخرین دست اورد های روز بهره برده باشد و در نتیجه بتواند دست آورد های قابل توجه برای خود و کشور ش به ارمغان بیاورد .

مردم هزاره در سالهای متمادی متاسفانه قربانی جهالت های کور حکمان از خدا بیخبر شدند این ملت از صحنه علم به دورنگهداشته شده بودند. هنوز که هنوز است سایه شوم این تبعیض کاملا از سرما رخت بر نبسته است .

انقلاب علاوه بر ویرانگری هایش ثمرات قابل توجه هم برای این مردم در پی داشته است. این مردم ضمن مهاجرت توانسته استعداد های خود را به صحنه نمایش بگذارد و توانسته است قله های رفیع موفقیت را یکی پس از دیگری فتح ومقام شامخ را کسب نماید .که یکی از آنها آقای ذاکر حسین می باشد.

آقای ذاکر حسین از منطقه سرتیله سنگشانده ولسوالی جاغوری می باشد . ایشان یکی از جوانان با استعداد هزاره است که توانسته است ابتکارات و اختراعات در زمینه هوا فضا داشته باشد.

قرار بود که آقای ذاکر حسین امروز طیاره ساخته شده خویش را در غجور ولسوالی جاغوری به نمایش بگذارد بخاطر بعضی مشکلات به تعویق افتاده است . قرار است روز پنجشنبه همین هفته در هوای صاف جاغوری به پرواز آغاز نموده وشکوه معظمت جاغوری و جاغوری ها را به نمایش بگذارد .

 

 

 



برای اولین بار نام يك دانشمد كشور درکنار 2000 دانشمند قرن 21 قرار می گیرد .



نصرالله ستانکزی از افتخارات کشور است که برای اولین بار نامش درکنار 2000 دانشمند قرن 21 درج مرکز بین المللی سوانح میگردد و همچنین نامزد عضویت درنهاد نظام و یا سیستم بین المللی همکار بودن را بدست می اورد.

گفتنی است که قرارگیری نامها درمرکز بین المللی سوانح به سال 1930 برمی گردد ونام اشخاصی که برای جامعه و کشورشان تاثیرگذار و متخصص باشد در ان درج می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) ،این برای دانشمندان و مردم ما جای افتخار است که نام یکی از افغان ها درکنارنام دانشمندان مهم و متخصص از تمام کشورهای جهان قرار می گیرد.



درست كردن کامپیوتر پدالی توسط دانشمندان افغاني !!


دانشمندان افغانی موفق به طراحی کامپیوتری شدن که با سیستم پدالی شبیه دوچرخه کار میکند . این سیستم برای مناطقی که محروم از الکتریسیته هستند یا با مشکل قطع پی در پی برق مواجه میباشند بسیار کارآمد است . به گفت طراحان این سیستم تامین انرژی لازم از عهده دانشجویان کم سن سال نیز بر میاید .اگر این اختراع معروف و محبوب شود مهندسان این سیستم اقدام به کامل کردن و قابل حمل بودن آن میکنند . کمی قبل تر فند “یک لپتاپ برای یک کودک ” لپتاپ هایی طراحی کرده بود که برای استفاده در کشورهای بدون اینترنت و برق مناسب باشند . این لپتاپ ها در مقابل ضربه و رطوبت مقاومت داشتند و طوری طراحی شد بودند که کمترین مقدار انرژی را مصرف کنند . در ماه مارت این سازمان ۱۰۰ گروه خود را برای توزیع کردن کامپیوتر های XO به آفریقا فرستاد .

منبع:iranakhbar.net



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

دوشنبه 15 عقرب 1385 خورشيدی برا بر با 6 نومبر2006 ميلادی

یک اله طبی اورتوپیدی ، که ازسوی دو متخصص افغان اختراع گردیده، مورد تائید یک موسسه علمی امریکایی که قانون گذار در وسایل و الات طبی است قرارگرفته و استفاده ازان شکل رسمی و قانونی گرفت .

با این اله طبی که ازسوی داکتر اسماعیل وردک و داکتر عبدالرزاق سیاوش متخصصین بخش اورتوپیدی شفاخانه اکادمی علوم طبی اختراع گردیده میتوان شکستگی مفاصل و ارنج را بدون پلستر نمودن تداوی کرد .

به گزارش اژآنس باختر، داکتر احمد ضیا یفتلی رئیس امور صحیه وزارت دفاع ملی در حالیکه داکتر محمد اسماعیل وردک یکی از مخترعین این اله حاضر بود به خبرنگاران گفت این اختراع به سه سال قبل برمیگردد استفاده از این اله که اکنون اله اورتوپیدی افغان اسماعیل سیاووش به خود نام گرفته د رتداوی مریضان موثر واقع شد و به منظور انکه ازان در طبابت استفاده بیشتر صورت گیرد و اثبات شود که این اله در افغانستان ساخته شده و قبلا" ازان در هیچ موردی استفاده نشده ان را به مراجع معتبر علمی بین المللی فرستادیم یک موسسه علمی در فلادلفیا امریکا که در بخش قانونی سازی لوازم طبی کارمیکند این اله را مورد بررسی و تجربه قرارداد .

شخصا" داکتر وردک به امریکا رفت و ان را تشریح نمود . اکنون موسسه متذکره سند علمی استفاده از این اله کوچک اورتوپیدی را به مقامات افغانی ارسال داشته و اجازه رسمی استفاده ازان را داده است .

داکتر یفتلی اضافه کرد یک کمپنی تولید وسایل طبی در امریکا حاضر گردیده تا این اله را مطابق به طرح متخصصین افغانی به شکل و افر ان تولید نماید تا استفاده از ان در طبابت عام گردد . این موضوع به رئیس جمهور کشور پیشنهاد خواهد شد تا کار ساختن اله اورتوپیدی افغان اسماعیل سیاووش اغاز و موسسات طبی در سراسر دنیا ازان استفاده نمایند با این اله شکستگی های مفاصل و ارنج بدون پلستر تداوی میشود ، پلستر نمودن شکستگی این قسمت های وجود در بسیاری موارد باعث از کار افتادن مفاصل و ارنج شده است. تاکنون شصت و هفت مریض اورتوپیدی درافغانستان و یک بیمار دیگر در امریکا با همین اله تداوی شده اند.

داکتر یفتلی اختراع این اله را یک موفقیت بزرگ برای کارکنان عرصه طبی در افغانستان جنگ زده خوانده و این موفقیت را برای مردم کشور خود تبریک گفت

 


 

 کاتب هزاره تاريخدان بزرگ افغانستان در دانشنامه انگلیسی زبان "ایرانیکا"

آغاز زندگی نامه

FAYŻMOḤAMMAD KĀTEB, Afghan court chronicler and secretary to the amir Ḥabīb–Allāh Khan (q.v.; r. 1319-37/1901-19). Fayż Moḥammad was born in 1279/1862-63, in the village of Zard Sang in the Qarābāḡ district of Ghazni (Ḡaznī), and died in Kabul in 1931. His father, Saʿīd Moḥammad b. Ḵodāydād, was of the Moḥammad Ḵᵛāja clan (qawm) of the Hazāras. Fayż Moḥammad spent his youth in Qarābāḡ, tutored in Arabic and the Koran by local mullahs, but in 1297/1880 he and his family moved first to Nāwor (also a district of Ghazni), and then, because of sectarian strife, to Qandahār in the same year. In 1305/1887 he left Qandahār for a year’s travel that took him to Lahore and Peshawar where he spent some time studying English and Urdu. He eventually landed in Jalālābād and was invited in 1306/1888 to join the administration of the Afghan amir ʿAbd-al-Raḥmān Khan (r. 1297-1319/1880-1901). He was soon attached to the entourage of the amir’s eldest son, Ḥabīb–Allāh Khan, at the recommendation of one of his teachers, Mollā Sarwar Esḥāqzāʾī (Shkirando, p. 13). Fayż Moḥammad accompanied the prince from Kabul to Jalālābād in 1311/1893-94 (Serāj al-tawārīḵ III, p. 990). There is a manuscript attributed to him, dated 29 Rajab 1311/5 February 1894, which places him in Jalālābād at this time. In 1314/1896, when Ḥabīb–Allāh’s younger brother Naṣr–Allāh Khan toured England on a state visit, Ḥabīb–Allāh assigned Fayż Moḥammad to copy and post in the Čārsūq, Kabul’s main market-place, the detailed letters sent back by Naṣr–Allāh recounting his activities, so that “noble and commoner alike would be apprised of the honor and respect that the English were according him” (Serāj al-tawārīk III, p. 1107).

 


 

 



ادامه مطلب ...


پدر تاريخ معاصر افغانستان مرحوم ملا فیض محمد کاتب هزاره

پدرتاريخ معاصر افغانستان كاتب هزاره

کاتب مورخ بزرگ و نامداریست که آثار و نوشتار او مرز پارسی را درنوردیده و کتابهای او جایگاه والا و پر احترامی در محافل علمی تمدن های مختلف بازنموده است. کاتب ابرمرد معظم و خداوندگار کتابهای نفیس و نثر فاخریست که پس از بیهقی هیچ مادری در این "گنبد دوار" فرزند نویسای چو او بر زمین ننهاده است. وشگفت آنکه آنهمه فصاحت و صراحت در باب ستم و طغیان ستمگران خونریز عصر او در سایه شمشیرهای خون آلود به نگارش آمده و قلمبند گردیده است. کاتب حق بزرگی بر اسلاف سوختگانِ که سرهایشان کله منار شد و کاتب به روایت و کتابت آن "روزگار دوزخی" پرداخت، دارد

براي خوانده بقيه مطلب به قسمت(ادامه ي مطلب )برويد...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 26 بهمن 1388برچسب:, :: 12:37 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

عشق تو افتخارم            وطن در رهت جان نثارم

 

کسب اولین مدال المپیک برای افغانستان توسط آقای روح الله نیک پی را به همه ی هموطنان تبریک عرض می کنیم.

تاريخ المپيک نخستين مدال افغانستان را ثبت کرد
"روح اله نيک پی" تکواندو کار وزن 58 کيلوگرم افغانستان عصر چهارشنبه با کسب مدال برنز رقابت هاي مردان اين وزن، نخستين مدال ورزش کشور خود را در تاريخ المپيک به ثبت رساند.
به گزارش آسوشيتدپرس از پکن، با اين حساب در پايان دوازدهمين روز از بازي هاي المپيک بيست نهم ‌نام افغانستان در فهرست کشورهاي صاحب مدال در المپيک 2008 پکن جاي گرفت.
"نيک پی" در ديدار رده بندي براي کسب مدال برنز رقابت هاي وزن 58 کيلوگرم تکواندو مردان موفق شد با حساب 4 بر 1 خوان راموس از اسپانيا را شکست داده روي سکو برود.
پيش از اين کسب مقام پنجم در کشتي المپيک 1964 توکيو به عنوان بهترين مقام ورزش افغانستان در رويداد مهم المپيک نام برده مي شد.

البته
اسم درست هموطنمون روح الله نیکپا هست نمیدونم چرا اینجوری نوشتن
ایشان در ایران (یه مدتی باقرشهر) زندگی میکزدن و بعد از وارد شدن به تیم ملی
برای اولین بار هست که در المپیک حاضر شدند و تونستند مدال برنز المپیک رو کسب کنند

به امید سربلندی کشور و مردم عزیزمان

برای دیدن عکس های از این قهرمان افغانستان بر روی ادامه کلیک کنید...........



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب